• Hoş geldiniz,

    Yeni bir iş ağı olan Endüstri Forum’a ÜCRETSİZ üye olarak değerli paylaşımlarınızı buradan da yaparsanız, akışta kaybolmaz ve sürekli okunur.

    Ücretsiz üye olmak için tıklayın...

Yapay Zeka ile Nasıl Dijital Dönüşüm Yapılır?

Blogdaki yapay zeka yazılarımı okuyan öğrencilerim ve meslek uzmanı deneyimli arkadaşlarım soruyor: #Yapayzeka’nın iş dünyasında geleceği ne olacak? Hocam yapay zeka ve kodlama öğrenmek istiyorum, hangi programlama dilini öğrenmeliyim? Bu konudaki tespitlerimi paylaşmak isterim.

Öncelikle yapay zeka fazla abartılıyor ve #Corona krizinden sonra işlerinizin düzelmesi için büyülü bir çözüm olmayacak. Bu yapay zekaya boş verin demek değil. Sadece çok abartılmıştı ve şimdi sektör olgunlaşıyor. #Beceriaçığı kapatarak #dijitaldönüşüm yapmak ise her zamankinden gerekli; ama nasıl yapacağız? İşin temelinden ve strateji geliştirmekten başlamalıyız.


Yeni dijital dönüşüm anlayışı nedir?

Şirketler Corona krizinden sonra yatırımlarını gözden geçiriyor ve maliyet optimizasyonu yapıyor. Bazı şirketler hizmet aldığı dijital dönüşüm danışmanları ve çözüm ortaklarının kendilerini Corona krizine yeterince hazırlayamadığı kanısında.

Gerçi bu bir sürprizdi ve bizim 10 yıl önce dijital dönüşüm yapmamız gerekirdi; ama bu şirketler #yeninormal’de yeni çözüm ortaklarına yöneliyor. Yeni dönemde yapay zeka iş modellerini bilen dijital dönüşüm çözüm ortakları tercih edilecek.

Yapay zeka iş modellerini bilmek ise mesleki sertifika konusu değildir. Yapay zeka Linkedin’de şirketlerin 2020’de en çok tercih ettiği beceriler listesinde yer alan bir hard skill, yani sert beceridir. Bunun için ERP yazılımlarını kodlayan bir bilgisayar mühendisi ve yazılımcı olmak yetmiyor. Aşırı uzmanlaşmanın yerini hem ticaretten hem de dijital dönüşümden anlayan, birden çok alanda bilgi sahibi olan “marifetli profesyoneller” alıyor.

Artık şirketlerin danışmanlara bize dijital dönüşüm yaptırın ama ticaretimize karışmayın deme lüksü yok. Ticaretle dijital dönüşüm artık ayrılmaz bir bütündür. Ticaretinize karışmadan dijital dönüşüm yapılmaz. Yapılanlar otomasyondan ibaret olur. Salt otomasyonun ise satış ve pazarlama performansınıza katkısı düşüktür. Şirketler de aşağıda göreceğimiz gibi dijital dönüşümün otomasyondan ibaret olmadığını anlıyorlar. Corona öğretiyor:


Piyasadaki daralmadan yapay zeka da etkileniyor

Zincir restoranlar dışındaki restoranların yüzde 85’inin iflasın eşiğine geldiği Amerika’da, işten çıkarılan veri bilimcilerin, yani yapay zeka kodlayan personelin oranı yüzde 6’ya ulaştı. Bu göze az görünebilir ama geleceğin mucize çocuklarının, işi garanti görülen kesimin işten çıkarılmasından söz ediyoruz: Uber yapay zeka departmanını kapattı. Zomato, Airbnb, Lyft gibi şirketler veri bilimci sayısını azalttı.

Neden?

Yapay zeka daha çok bilişsel analiz ve derin öğrenme yöntemlerini kullanır. Yapay zeka analizi sadece çok büyük miktarda veriye ulaşabiliyorsanız işe yarar. Örneğin Facebook ve Google’ın sahip olduğu kadar büyük veriye VEYA şirketinizde yüksek oranda otomasyon sağladığınız zaman işe yarar. İşletmeniz büyük veri toplamıyorsa yapay zeka işinize yaramaz.

Ancak Corona yıkıcı bir yenilik yaptı: Piyasa şartları öyle hızlı değişiyor ki, ekonomide öyle bir belirsizlik var ki yapay zekanızın büyük veri toplama hızı hayatın hızına yetişemiyor. Yapay zekanızın size geçen yıl sunduğu iş modelleri de bugün geçersiz. Dahası en yeni yapay zeka algoritmalarının da genellikle 10 yıl önceki yazılımlardan daha aptal olduğunu görüyoruz.

Sadece Google ve Facebook gibi en büyükler için temel yapay zeka kritiktir. Artık birer sivil istihbarat örgütüne dönüşmüş olan bu şirketler veri bilimcilere eskisi kadar önem veriyorlar ama veri bilimcilerin egemen olmasına uzun yıllar var. Yapay zeka sektöründe kriz çıkmadı fakat soğuma var. Şirketlerin ihtiyacı olan 2040’ı düşünmek değil, şirketler 2020 ve 2021’de ne yapacağını düşünmek zorunda.


Yapay zekada ile dijital dönüşüm

Şirketler çekirdek yapay zeka algoritmaları kodlayan veri bilimcilere ek olarak veri mühendislerine odaklanmalı. Corona sonrasında yapay zekada önemli olanları kısaca sıralıyorum:
  • Veri mühendislerini işe alın.
  • Veritabanı yöneticilerine öncelik verin.
  • Büyük veri analizi yapın ve veri görselleştirmeye odaklanın.
  • Alakalı veri toplamaya ve büyük veriyi temizlemeye odaklanın.
  • Şirketinizden veri çekmek için proses otomasyonu yapın ve yapay zeka destekli nesnelerin interneti (AIoT) kullanın.
  • Büyük veriyi sıkıştırarak buluta taşıyın.
  • Bulutta veri kotası maliyetlerini azaltmak için bulut optimizasyonu yapın.
  • Müşteri hizmetlerinde yazılım otomasyonu yapın.
  • Yapay zeka tabanlı dijital pazarlamaya geçin.
  • Şirket çalışanlarını yapay zekaya adapte edecek oryantasyon eğitimleri düzenleyin.
  • Yapay zeka ve blokzincir iş modellerini bilen, bunları uygulayabilecek olan çözüm ortaklarıyla çalışın.
  • Veri mühendisliği, veritabanı yöneticiliği, büyük veri analizi, veri görselleştirme, dijital pazarlama alanlarındaki beceri açığınızı hızla kapatın.
  • Yapay zeka ve insan zekası arasındaki 10 farkı öğrenerek yaratıcılık, işbirliği, değişime uyum sağlama ve zorluklara direnç gösterme gibi yumuşak becerilere sahip kişileri istihdam edin. Mevcut kadrolara bu alanda eğitim verin.
  • Öğrencilere, yeni mezunlara tavsiyem: R programlama dili ve Keras modülü, artı TensorFlow öğrenme transferini öğrenin. GAN algoritması kullanan derin öğrenme ağları kodlayın. Detaylarını yapay zeka yazısında okuyabilirsiniz.
Yemeksepeti CMO’su Barış Sönmez’in dediği gibi yüzde 75 oranında telefonla yemek siparişi verilen ülkemizde online alışverişin yüzde 25 ile sınırlı olduğuna; yani bu alanda büyüme potansiyeli olduğuna dikkat edin. Dijital dönüşüme insan kaynaklarından başlayın. İK’nın dijital dönüşüm kültürüne sahip olmasını sağlayın. Dijital dönüşüm sadece proses otomasyonu ile üretim hatlarını akıllandırarak yapacağınız bir şey değildir. Corona sonrası yeni normalde veri mühendisleri ERP’de kritik olacaktır.
 
Şirketler Corona krizinden sonra yatırımlarını gözden geçiriyor ve maliyet optimizasyonu yapıyor. Bazı şirketler hizmet aldığı dijital dönüşüm danışmanları ve çözüm ortaklarının kendilerini Corona krizine yeterince hazırlayamadığı kanısında.

Merhaba Kozan Bey,

Öncelikle yazınızı beğendiğimi belirtmek isterim. Diğer taraftan yukarıdaki tesbitiniz çok ama çok önemli. Her firmanın doğru bir çözüm için doğru danışman ve çözüm ortağı bulması gerekiyor. Aksi halde hayal kırıklığına uğramaları mümkündür. Maalesef sahadan gelmeyen, prosesleri bilmeyen danışmanlık ve çözüm önerileri bu sonuçları oluşturmuştur.

Selamlar.
 
Top