• Hoş geldiniz,

    Yeni bir iş ağı olan Endüstri Forum’a ÜCRETSİZ üye olarak değerli paylaşımlarınızı buradan da yaparsanız, akışta kaybolmaz ve sürekli okunur.

    Ücretsiz üye olmak için tıklayın...

Şimdi Ne Yapıyorlar? – Araştırma Dosyası

Fabrikaların dijitalleşen hatlarında çalışanlar şimdi ne yapıyor?
Bu konu sürekli konuşuluyor, olumlu, olumsuz yorumlar yapılıyor. Peki, gerçekte ne oluyor?

Öne çıkan görüşler şöyle;
* Yatırımcı; ''Fabrikamızın dijitalleştirdiğimiz hattındaki eski çalışanlarımızı üretimin farklı alanlarına kaydırdık.''
* Entegratör; ''İlgili hattın çalışanlarına eğitim verdik, sistemi onlar kullanıyor."
* Çalışan; ''Şirketimiz dijitalleştikçe yeni yatırımlar yapıyor ve personel sayımız artıyor'' gibi yanıtlar ön plana çıkıyor.

Siz de bu konudaki deneyiminizi;
- Adınız, soyadınız,
- Şirketinizin adı,
- Ünvanınızı yazarak burada (Forumda) yanıtlarsanız, hem topluca istişare ederiz, hem de ST Endüstri Dergilerinde ''Araştırma Dosyası'' olarak yayınlanır.
Yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederiz...
 
Son güncelleme:
Fabrikaların dijitalleşen hatlarında çalışanlar şimdi ne yapıyor? Bu konu sürekli konuşuluyor ve yorumlanıyor. Peki, gerçekte ne oluyor?

Dijitalleşme yatırımı yapan fabrikalar ve uygulamayı yapan entegratör firmalar deneyimlerini paylaşıyor.

- Yatırımcı; ''Fabrikamızın dijitalleştirdiğimiz hattındaki eski çalışanlarımızı üretimin farklı alanlarına kaydırdık.''
- Entegratör; ''İlgili hattın çalışanlarına eğitim verdik, sistemi onlar kontrol ediyor.''
- Çalışan; ''Şirketimiz dijitalleştikçe yeni yatırımlar yapıyor ve personel sayımız artıyor'' gibi yanıtlar ön plana çıkıyor.

Siz de bu konudaki deneyiminizi;
- Adınız, soyadınız,
- Şirketinizin adı,
- Ünvanınızı yazarak burada (Forumda) yanıtlarsanız, hem topluca istişare ederiz, hem de ST Endüstri Dergilerinde ''Araştırma Dosyası'' olarak yayınlanır.

Yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederiz...
Dijitalleşme firmalar için sadece verimliklik, esneklik, tasarruf sağlamıyor, belirttiğiniz gibi çalışanların sayısının artmasının yanında daha sofistike bir çalışma imkanı yakalmasını da sağlıyor.
 
Merhaba ben Özgür Deniz Tatlıcı,
Hobi Kozmetik şirketinde Fabrika Direktörü olarak çalışıyorum.
Şirket olarak hacimsel anlamda her yıl büyüdüğümüz için dijitalleşen hatlarımızdaki çalışanlarımız bu hatlarda kullanıcı ve operatör olarak çalışmaya devam ediyor veya yeni istihdam gereksinimi mevcut personellerimizden karşılıyoruz. Tabi ki dijitalleşme beraberinde daha önceden tolere edilen proses girdi ve çıktılarındaki kusurları açık şekilde ortaya çıkartıyor. İyi bir planlama ve tecrübeyle bu kusurlar giderilerek dijitalleşme başlangıcında düşen verimlilik planlamaya bağlı olarak kısa veya orta vadede giderilerek verimlilik artışı ve maliyet verimliliği sağlanıyor. Aynı zamanda dijitalleşme , çalışan yetkinliklerinin de arttırılması gereksinimini ortaya çıkarıyor ve bu değişime ayak uyduran kişiler yüksek performans gösterenler grubuna geçiş yapıyorlar. Dijitalleşmede sadece yatırım yaparak sonuç almayı beklemek anlamlı değil, bu durum iş yapış şekillerinin ve kontrol parametrelerinin de değişmesi ve yeni bakış açısının tüm ekip tarafından içselleştirilmesi anlamına da gelyor. İşe alımdan , girdi kontrol spektlerine, işletme eğitim ihtiyaçlarından, sarf malzemesi ve bakım onarım bütçe ve periyotlarına, altyapı gereksinimlerinden problem çözme tekniklerine kadar hemen hemen tüm süreçte gözle görülür bir değişim ortaya çıkıyor.
 

erdemsarsu

Yeni Üye
Fabrikaların dijitalleşen hatlarında çalışanlar şimdi ne yapıyor?
Bu konu sürekli konuşuluyor, olumlu, olumsuz yorumlar yapılıyor. Peki, gerçekte ne oluyor?

Öne çıkan görüşler şöyle;
* Yatırımcı; ''Fabrikamızın dijitalleştirdiğimiz hattındaki eski çalışanlarımızı üretimin farklı alanlarına kaydırdık.''
* Entegratör; ''İlgili hattın çalışanlarına eğitim verdik, sistemi onlar kullanıyor."
* Çalışan; ''Şirketimiz dijitalleştikçe yeni yatırımlar yapıyor ve personel sayımız artıyor'' gibi yanıtlar ön plana çıkıyor.

Siz de bu konudaki deneyiminizi;
- Adınız, soyadınız,
- Şirketinizin adı,
- Ünvanınızı yazarak burada (Forumda) yanıtlarsanız, hem topluca istişare ederiz, hem de ST Endüstri Dergilerinde ''Araştırma Dosyası'' olarak yayınlanır.
Yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederiz...
Merhabalar,
Ben Erdem Sarsu, Gayrimenkul sektöründe faaliyet sürdürüyorum.
Keller Williams Realty’de danışman ortak olarak çalışmaktayım.
Dijitalleşme her sektörde olduğu gibi gayrimenkul sektöründe de etkisini göstermiştir ki; sonuç eskisine kıyasla oldukça verimli olmuştur. Mükemmel bir iş takibinin yanı sıra, müşteri yönetimi konusunda ve gider maliyetlerinin minimize olması konusunda bizlere çok katkı sağlamıştır. Bunun dışında bir gayrimenkulün tanıtımını dijital ortama taşıyarak, 3D video çekimleri, arttırılmış gerçekçilik uygulamaları hatta sanal gerçekçilik uygulamaları ile, lokasyon fark etmeden gayrimenkullerin lansmanını yapabilmekteyiz. Ayrıca, çeşitli yazılımları da kullanarak, piyasada ki hareketliliğe hâkim olmamızı sağlamaktadır. Doğal olarak daha az iş gücüyle aynı sonucu elde ettiğimiz için, iş gücünü de arttırarak yani gayrimenkul profesyoneli sayılarını, daha fazla iş üretimi sağlanabilmektedir.
 

Cem Temel

Yeni Üye
Merhaba Ben Cem Temel,
Ford Otosan’da üretim ve yeni proje yatırımlarından sorumluyum.
Üretim sektöründe dijitalleşme ile otomasyonu birbirinden bir miktar ayırmak gerekiyor.
Esasında otomasyon yıllardır süre gelen birçok firmanın gerek kalite sürekliliği, gerek ergonomi ve İnsan Sağlığı, gerek üretim hızı veya proses gerekliliği gibi senelerdir Yatırımlarını yaptıkları bir konu.
Dijitalleşmeye gelince her ne kadar otomasyon ile bağlantısı olsa da bizde bu başlık esasında çalışanlara birçok yönden yardım eden ana destek kolu.
Yani otomasyonlaşmak daha az üretimde insan çalışan ihtiyacı demek iken, dijitalleşme ise çok farklı yönden şirketlere yardımcı olan verimliliği, izlenebilirliği, müşteri memnuniyeti, kaliteyi, destek birimlerinde (mali idari işler, lojistik vb.) tekrarlı işleri iyileştiren bir strateji.
Dijitalleşmeyi eğer bu tanım olarak düşünürsek çalışanların datayı hazırlamak yerine hazır olan dataya yorumları hızlıca yapıp karar mekanizmalarında daha etkin olmaları sağlanıyor.
Bununla beraber müşteri ihtiyaçları bugünlerde geçmişe göre yeni boyutlara gidiyor (mesela elektrikli araç, mesela araç içi eğlence sistemleri ve yazılımlar), bu tip yeni iş dallarına kendi yetişmiş kaynaklarımızı yönlendiriyoruz.
Saha çalışanlarında da yetkinlik planları ve eğitim planları uzmanlıklara göre yeniden tanımlanıyor.
şimdilik böyle özetleyelim.
 
Cem Bey Merhaba,
Otomotiv sektörü, belirttiğiniz gibi hem otomasyon seviyesi hem de dijitalleşme sürecinde çok önde olan bir sektör.
Diger sektörlerde üretim teknolojilerine yatırım için çoğunlukla otomotiv ve beyazeşya sektörlerindeki gelişmeleri takip eder.
- Sizin deneyiminiz çok değerli.
Özellikle orta ölçekli firmaların "dijitalleşme" konusunda çoğunlukla kafalarının karışık olduğu görülüyor. Artık bu sürecin kaçınılmaz olduğunun farkındalar ama dijitalleşme yatırımının toplam maliyetinin ne olacağı ve buna bağlı olarak yatırımın geri dönüş süresi açısından biraz daha beklemenin mi, yoksa hızlı hareket etmenin mi daha avantajlı olacağını sorguluyorlar.
- Sizce, sektör bağımsız olarak, tekrarlayan işleri yoğun olan KOBİ'ler için doğru yatırım zamanı şimdi mi...
 
Merhabalar
Bu zorlu süreçte herkese kolaylıklar diliyorum.
Her yatırımda olduğu gibi dijitalleşme ve otomasyon yatırımlarını da doğru zamanda yapmak gerekir.
Herkes kendi sektöründeki global çaptaki firmaları iyi analiz etmeli, kendine uygun modeli belirlemelidir.
Ayrıca bu yatırımlarda öncü olan Otomotiv sektörünü incelemenin çok faydası olacağına inanıyorum.
Her firma kendi planlamasını doğru yapması gerekir. Firmaların bu süreçte nakit akış dengesine her zamandan daha çok dikkat etmesi gerekir.
Atalarımızın dediği gibi demir tavında dövülür. Doğru zamanda yapılmayan yatırımlar maalesef hüsranla sonuçlanabilmekte.
 
Merhabalar
Bu zorlu süreçte herkese kolaylıklar diliyorum.
Her yatırımda olduğu gibi dijitalleşme ve otomasyon yatırımlarını da doğru zamanda yapmak gerekir.
Herkes kendi sektöründeki global çaptaki firmaları iyi analiz etmeli, kendine uygun modeli belirlemelidir.
Ayrıca bu yatırımlarda öncü olan Otomotiv sektörünü incelemenin çok faydası olacağına inanıyorum.
Her firma kendi planlamasını doğru yapması gerekir. Firmaların bu süreçte nakit akış dengesine her zamandan daha çok dikkat etmesi gerekir.
Atalarımızın dediği gibi demir tavında dövülür. Doğru zamanda yapılmayan yatırımlar maalesef hüsranla sonuçlanabilmekte.
Ümit Bey merhabalar,Yağmur İskele olarak yeni teknolojilere önem veren bir markasınız, nitekim üretim hattınızda robot kullanıyorsunuz. Buradaki yatırımınız ve bu yatırımınızla sağladığınız verimlilik hakkında bizleri bilgilendirir misiniz. Son olarak bu alandaki çalışanlarınızı nasıl istihdam ettiniz
 
Dijitalleşme ile sahip olduğumuz tüm bilgilerin,belgelerin,analizlerin bilgisayar destekli olarak evimize taşıyabilmemiz bu sürecin yönetimini kolaylaştırmıştır. Uzaktan yönetim ile durmayan inşaat sektörüne aynı kalitede hizmet vermemizi sağlamıştır. Hem müşterilerimizi, hem çalışanlarımızı hem de kendimizi koruma altına almış bulunuyoruz. Tabi ki insan gücüne ihtiyaç her zaman var. Ancak gerçek şu ki; dijitelleşme ile sevhen yapılan insan hatasını en asgariye indirerek iş kalitesi arttırılabiliyor, iş kazalarının önüne geçiliyor. Arttırılan iş kalitesi ile yeni iş alanlarına yönelebilme motivasyonu elde edebiliyoruz.
 
Dijitalleşme ile sahip olduğumuz tüm bilgilerin,belgelerin,analizlerin bilgisayar destekli olarak evimize taşıyabilmemiz bu sürecin yönetimini kolaylaştırmıştır. Uzaktan yönetim ile durmayan inşaat sektörüne aynı kalitede hizmet vermemizi sağlamıştır. Hem müşterilerimizi, hem çalışanlarımızı hem de kendimizi koruma altına almış bulunuyoruz. Tabi ki insan gücüne ihtiyaç her zaman var. Ancak gerçek şu ki; dijitelleşme ile sevhen yapılan insan hatasını en asgariye indirerek iş kalitesi arttırılabiliyor, iş kazalarının önüne geçiliyor. Arttırılan iş kalitesi ile yeni iş alanlarına yönelebilme motivasyonu elde edebiliyoruz.
[/QUOTE
Çoğu zaman gözden kaçırilan önemli bir konuya değindiniz Nil Hanim.Dijitallesmenin özellikle de üretim sahalarinda en önemli faydalarindan biri iş kazalarinin önüne gecilebilmesi
.Bugun inşaattan maden sektörüne ciddi oranda olumlu kazalar söz konusu.Nitekim Türkiye őlümlü iş kazalarında Avrupa'da ilk siralarda yer alıyor. Kimi sahalarda insan hayatını kurtarıyor diyebiliriz teknoloji...Ülkemiz egitiminde ve iş yönetiminde, teknolojıyi planlı bir sekilde yonetme ve kullanabilme en önemlisi üretebilme prensibine sahil olduğumuz takdirde dijitallesme istihdamda bir tehdit değil, bir güç olacaktir
 
Merhaba, ben de küçük bir anım ile katkı koymaya çalışayım.

Bir üniversitemizdeki 8 km'yi bulan buhar ve kondens hatlarının bakım ve onarımından sorumlu 8 kişilik ekip biz kontrol ve otomasyon sistemi kurmaya başladığımızda işi engellemek için çabalamaya başlamışlardı. Otomasyon ve kontrol sayesinde işsiz kalacaklarını kendi işlerini makinaların yapacağını düşünüyorlardı. Bakış daha dün gibi hatırımdadır. Uygulamanın ortalarında bizi yavaş yavaş tanımaya ve sohbet etmeye başladıkça bakışları değişmişti ama yine de emin değillerdi.

İşin sonunda kontrol ve otomasyon sayesinde sistemlerdeki sorunlar daha hızlı ve atlanmadan fark edilmeye başlandı. Bu sorunları çözmek için de ekip eskisinden de çok çalışmaya başladı. Eskiden zamanında ve hatta insan gözüyle tespit edilemeyen sorunlar artık önlerine birer iş listesi olarak gelmeye başlamıştı. Birkaç yıl sonra ziyaretlerine gittiğimde ekip 10 kişiye çıkartılmıştı.

Sistem eskisinden daha sorunsuz ve daha verimli çalışıyordu. İşveren de çalışanlar da daha memnundu.
 

Orçun Yöntem

Yeni Üye
Fabrikaların dijitalleşen hatlarında çalışanlar şimdi ne yapıyor?
Bu konu sürekli konuşuluyor, olumlu, olumsuz yorumlar yapılıyor. Peki, gerçekte ne oluyor?

Öne çıkan görüşler şöyle;
* Yatırımcı; ''Fabrikamızın dijitalleştirdiğimiz hattındaki eski çalışanlarımızı üretimin farklı alanlarına kaydırdık.''
* Entegratör; ''İlgili hattın çalışanlarına eğitim verdik, sistemi onlar kullanıyor."
* Çalışan; ''Şirketimiz dijitalleştikçe yeni yatırımlar yapıyor ve personel sayımız artıyor'' gibi yanıtlar ön plana çıkıyor.

Siz de bu konudaki deneyiminizi;
- Adınız, soyadınız,
- Şirketinizin adı,
- Ünvanınızı yazarak burada (Forumda) yanıtlarsanız, hem topluca istişare ederiz, hem de ST Endüstri Dergilerinde ''Araştırma Dosyası'' olarak yayınlanır.
Yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederiz...
Merhaba ben Orçun Yöntem

Toyotetsu Otomotiv'de Mühendislik,Ar-Ge,Bakım ve Kalıp Fabrikasından sorumlu Genel Müdür olarak çalışmaktayım.
Son 2 yıldır fabrikamızın dijitalleşmesine yönelik kapsamlı bir çalışma ve yatırım içerisindeyiz,
2020 yılının 2.yarısında şirket olarak ; yaptığımız çalışmaların çıktılarını görmeye başlayacağız.

Dijitalleşme sürecimiz ile beraber hem en doğru veriyi kolay ve çok hızlı bir şekilde ilgililerin ulaşmasını
sağlayıp hem de odaklanmamız gereken spesifik noktalara yine çok hızlı bir şekilde ulaşabilir olduk.
Bu iyileştirmelerin hem çalışan hem de hat verimliliklerine pozitif etkilerini görmeye başladık.
Aynı zamanda pres hatlarımızda gerçekleştirdiğimiz yeni yazılım ve sensörler ile olası arıza çıkaracak
noktaları çok daha önceden bize bildirecek alarm sistemini devreye almaya başladık,
3 vardiya 6 gün çalışan bir fabrika için özellikle bu sistem şirket olarak çok önem verdiğimiz kritik bir konudur.

Bulunduğumuz dönemde ise gerçekleştirdiğimiz yatırımla ilgili birimler ; tüm verilere evlerinden ulaşabildiler,
yaklaşık 2 aylık süreçte teknik çalışanlarımız evden yazılımlarına devam ettiler ,
çalışanlara ise yine dijital ortamda hem çeşitli konularda eğitimler gerçekleştirdik hem de çalışanlarımızın sağlık süreçlerini takip ettik.
Üretimimizin 11 Mayıs itibariyle başlamasıyla pandemi öncesine göre daha düşük üretim adetlerinden
faydalanarak gerçekleştirdiğimiz yazılım ve iyileştirmeleri test etme imkanını bulduk.

Sağlıklı günler
 
Merhabalar, ben Gökay Çomoğlu.
VAT ENERJİ 'de satış müdürü olarak görev almaktayım.
Şirketimiz enerji verimliliği alanında faaliyet gösteren yetkilendirilmiş bir EVD şirketidir. Bu başlık altında özellikle yapmış olmuş enerji etütlerinin çıktıları ve dijitalleşmenin önemi konusuna vurgu yapmak istedim. Dijitalleşme hayatımızın her anında yer almakta. Özellikle sanayi sektöründe dijitalleşme, ölçme, izleme ve analiz oldukça önemli konulardır. Enerji etütlerinde tecrübe ettiğimiz husus, ölçme ve izlemeye bağlı olarak gözden kaçan "kayıp kaçak maliyetlidir". Teknolojik gelişmelere ayak uyduran işletmeler, sistemsel verimlerini, üretim verimliliklerini çok iyi izlemekte ve olası fırsatlar için hemen aksiyon alabilmektedir. Örnek vermek gerekirse , kaç işletme 1 m3/dk basınçlı hava üretmek için kaç kW harcadığını biliyor ? Soğutma sistemleri, ısıtma sistemleri verimleri ne mertebede ? Yaklaşımı özellikle enerji üzerine yapıyorum çünkü enerji maliyetleri işletmeler için oldukça yüksek.

Yatırım konusu için farkı bir bakış açısı katmak gerekirse, VAP (Verimlilik Artırıcı Proje) desteğinden bahsedebiliriz. Yapacağınız enerji verimliliği projelerinin , dijital ortamda izlenmesi, bunun için gerekli olan enstrümanlar ve yazılımlar için % 30 hibe destek alabilirsiniz.

Pandemi sürecinde de tahmin ediyorum ki dijitalleşme süresine çoktan başlayan işletmeler, süreci yönetmekte çok zorlanmadılar. Umut ediyorum ki tüm işletmeler bu sürece dahil olur, hem üretimde hem de enerji de verimlilik sağlanmış olur.

Hepinize sağlıklı günler dilerim.
 

BulentCebin

Yeni Üye
Fabrikaların dijitalleşen hatlarında çalışanlar şimdi ne yapıyor?
Bu konu sürekli konuşuluyor, olumlu, olumsuz yorumlar yapılıyor. Peki, gerçekte ne oluyor?

Öne çıkan görüşler şöyle;
* Yatırımcı; ''Fabrikamızın dijitalleştirdiğimiz hattındaki eski çalışanlarımızı üretimin farklı alanlarına kaydırdık.''
* Entegratör; ''İlgili hattın çalışanlarına eğitim verdik, sistemi onlar kullanıyor."
* Çalışan; ''Şirketimiz dijitalleştikçe yeni yatırımlar yapıyor ve personel sayımız artıyor'' gibi yanıtlar ön plana çıkıyor.

Siz de bu konudaki deneyiminizi;
- Adınız, soyadınız,
- Şirketinizin adı,
- Ünvanınızı yazarak burada (Forumda) yanıtlarsanız, hem topluca istişare ederiz, hem de ST Endüstri Dergilerinde ''Araştırma Dosyası'' olarak yayınlanır.
Yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederiz...
Merhaba, Ben Bülent Çebin
Yüksek elektrik tüketimli işletmelere elektrik piyasası konusunda danışmanlık hizmeti veren AFA Enerji Danışmanık şirketinin kurucusu ve genel müdürüyüm. Ulusal ve uluslararası birçok işletmenin enerji maliyetlerini yatırım gerektirmeden düşüren hizmetlerimiz var. Elektrik satın alma danışmanlığı, elektrik tarife yönetimi, elektrik faturalarının denetimi ve işletmelere yansıtılan cezalar gibi konularda çözümler üretiyoruz.

Ben dijitalleşen hatlar yerine fabrikaların elektrik tüketimlerini izleyen ve sonuçlar çıkaran yazılımlardan bahsetmek istiyorum

Ölçmediğiniz bir şeyi yönetemezsiniz!
Enerji sektöründeki işletmelerin gerçekleşen tüketimlerini ihtiyaca yönelik yazılımlar ile kontrol ederek ölçümlemeye başlamasını çok önemli ve gerekli buluyorum. Elektrik satın almasının en önemli unsuru saatlik tüketimlerdir. Bu tüketimlerin olması sizin lisans sahibi elektrik şirketlerinden en avantajlı fiyatları almanıza imkan tanır. Saatlik tüketimler ile elektrik şirketleri işletmelerin profil maliyetini hesaplarlar. Elektrik satın almasının önemli maliyet kalemlerinden bir diğeri ise dengesizlik maliyetidir. Elektrik tüketimlerini kontrol ederek tüketim tahminin ne kadar doğru yaparsanız dengesizlik maliyetini düşürebilirsiniz. Bazı işletmeler elektrik satın alması esnasında dengesizlik maliyetini üstlenmek istemezler. Dengesizlik maliyetini satın alma yaptığınız şirketin üstlenmesini istemek en çok tercih edilen yöntemdir. Bu basit olan yöntem ile süreç çözülmüş gibi görünse de aslında işletme maliyetini arttırmış olur. Dengesizlik maliyeti (tüketim tahmini) konusunda destek veren yazılımlar bulunuyor. Saatlik tüketimler ve dengesizlik maliyetinin yönetilmesi ihtiyacı karşılanabilir. Danışman olarak da bu konularda destek veriyoruz.

"İyi kalite ucuzdur; pahalı olan kötü kalitedir." Peter F. Drucker
Fiyata bakarak yazılım tercih edilmesi sizi daha fazla maliyete sürükleyebilir. İşletmeler maliyet düşürme güdüsü ile en ucuz ürün ya da hizmetleri araştırabiliyor. Ancak bu her zaman doğru bir yöntem olmayabilir. İhtiyacınıza cevap vermeyecek bir yazılım sadece daha ucuz diye tercih edilmesi size fiyat konusunda avantaj sağlayabilir. İhtiyacınıza cevap vermeyecek bir yazılım aslında çok daha pahalı olacaktır. Bu sebeple bu tarz bir yazılımın satın alma departmanından çok hizmeti kullananlar tarafından seçilmesi veya konu hakkında danışmanlı desteği alınması doğru olacaktır.

Yazılımlar Nasıl Daha İyi Hale Gelebilir?
İşletmeler siz yazılım satılıyor diye satın alma yapmaz. Faydanın kullanıcıya gösterilmesi gerekir. Sektörde enerji izleme hizmeti sağlayan birçok yazılım şirketi vardır. Yazılım konusunda önemli deneyime sahip olan bu firmalar tüketim tarafının ihtiyaçlarını doğru şekilde anlayamadığı görüyoruz. Sadece sayaç üzerinden tüketim izleyen yazılımların rakiplerinden farkı kalmıyor. Belli bir tüketim büyüklüğüne sahip işletmelerin elektrik sayacı, bağlı bulundukları elektrik dağıtım şirketinin ücretsiz olarak kullanıma sunduğu OSOS (Otomatik Sayaç Okuma Sistemi) üzerinden takip edilebilir. Ücretsiz olarak sunulan bu hizmet varken gerçekleşen tüketimlerin grafikler ile kullanıcılara sunulması satın alma tercihi oluşturmayacaktır. Birçok yazılım şirketlerinin bu konuda ihtiyaca cevap veremediğini görüyoruz. Örneğin gerçekleşen tüketimleri saatlik olarak okuyarak tedarik anlaşmasının çeşidine göre ay sonu yaklaşık elektrik faturasını hesaplaması kullanıcıların büyük ilgisini çekecektir. OSB içindeki işletmelerin faturaları anlaşılmaktan ve şeffaflıktan uzak kalabiliyor. Tüketimlerin farklı dönemlere veya farkı lokasyonlara göre kıyaslanabilmesi de işletmeler için faydalı olacaktır. Bunun gibi kullanıcı ihtiyaçlarını en üst düzeyde karşılayan yazılımlar rakiplerine göre pahalı duruma gelse bile tercih edilebilir.

Konu hakkındaki örnekler uzatılabilir ancak ben sizlerin vaktini daha fazla almak istemiyorum. Unutmayın doğru tercihler yanlışlardan daha az maliyetlidir.
 

Mehmet Aybaş

Yeni Üye
Merhabalar ben Mehmet Aybaş.
2H Enerji Firmasında İş Geliştirme ve Satış Müdürlüğü yapıyorum.

Konya 4. OSB'de 36.000 metrekare alana kurulu 200 MW/yıl kapasiteye sahip tam otomasyon bir güneş panel üretim tesisimiz var. Tam otomasyonun ilk gerekliliği zaten dijitalleşme. Biz de bütün üretim sürecimizde ham maddenin ilk girişinden paketleme bitişi ve sevk edilişine kadar olan bütün süreci MES (Manufacturing Execution System) sistemini kullanıyoruz. Bu bize hem geriye dönük üretim ve kalite aşamalarının detaylı kontrolünü hem de 25 yıl garanti vermiş olduğumuz ürünün bütün üretim künyesine erişme imkanı sunmaktadır. Bu sayede hem üretim hızımızı arttırmaktayız, hem de yapılan bir hatayı üretim süresince müdahale edip fire oranımızı da düşürmekteyiz. Sektörde muadil firmaları gözlemlediğimizde özellikle insana dayalı iş gücü oranının fazla olduğunu görmekteyiz. Hattımızın MES ile tam otomasyonunu sağladığımızdan ötürü hem insan faktörü kaynaklı hataları azalttık hem de eş kalite ürünlerin üretilmesini sağladık.

Bununla birlikte yukarıda diğer sektör paydaşlarının da belirttiği gibi artık üretilen enerjinin dijital olarak dakikalık takibi ve buna bağlı olarak tüketim noktasında da optimasyonu sağlanabilmektedir. Bu da üretilen enerjinin kullanımı noktasında kayıpların en aza indirilmesinde ciddi katkı sağlamaktadır.
 
Fabrikaların dijitalleşen hatlarında çalışanlar şimdi ne yapıyor?
Bu konu sürekli konuşuluyor, olumlu, olumsuz yorumlar yapılıyor. Peki, gerçekte ne oluyor?

Öne çıkan görüşler şöyle;
* Yatırımcı; ''Fabrikamızın dijitalleştirdiğimiz hattındaki eski çalışanlarımızı üretimin farklı alanlarına kaydırdık.''
* Entegratör; ''İlgili hattın çalışanlarına eğitim verdik, sistemi onlar kullanıyor."
* Çalışan; ''Şirketimiz dijitalleştikçe yeni yatırımlar yapıyor ve personel sayımız artıyor'' gibi yanıtlar ön plana çıkıyor.

Siz de bu konudaki deneyiminizi;
- Adınız, soyadınız,
- Şirketinizin adı,
- Ünvanınızı yazarak burada (Forumda) yanıtlarsanız, hem topluca istişare ederiz, hem de ST Endüstri Dergilerinde ''Araştırma Dosyası'' olarak yayınlanır.
Yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederiz...
Herkese Merhaba, Hüseyin Karayağız, benim bir den fazla şapkam ve görevim var. Temelde tam DİJİTALCİYİM, Boğaziçi Bilgisayardan 1993 yılından mezun olduktan sonra uzun yıllar yabancı firmalarda iş geliştirme ve satış yaptım ( HP, Fujits,Siemens ). 2010 yılından sonra beyaz yaka işleri birakıp kendi girişimlerimi ve yatırımlarımı yapmaya başladım. Girişimci kafa ile kurduğum şirketim TÜRKKEP te halen hissedarıyım. 2011 yılında İnternet Servislerinin ve E-ticaret alt yapılarının ”Mevzuata” ve “Hukuka” uygun olmasını sağlayan, şirketlerin “e-şirket” dönüşümü konusunda öncü çalışmalar yapan TÜRKKEP i kurduk. KEP, E-imza, E-fatura, E-defter, E-Saklama, E-Mutabakat, E-defter ve KEP-Bordro gibi E-çözümler, E-Servisler ve E-hizmetler alanında öncü ve katma değerli çözüm ve servisler geliştirmeye TÜRKKEP devam etmektedir.

TBD ( Türkiye Bilişim Derneği) İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu üyesi ve E-Türkiye E-Devlet Çalışma gurubu yöneticisiyim. 2015 yılında “Küresel Siyaset ve Uluslararası ilişkiler” alanında “Avrupa ve Türkiye E-Kimlik ve Uygulamaları” Master tezini tamamladım. Bilgisayar ve Devlet tabiki "E-DEVLET" alt yapısında buluşur, E-sanayi ve E-Fabrika tabiki E-DEVLET alt yapısında kurulur. Eski-Sanayi ve Eski-Fabrika bakışı ile ve YOL ve İNŞAAT ile
E-FABRİKA veya DİJİTAL FABRİKA dönüşümün çok zor olduğunu ve neden zor olduğunu pek çok kere anlatmaya çalıştim. FACEBOOK un bir DİJİTAL FABRİKA olduğunu (ilk atıf olsun ) veya Sanayide çalışan Motor yerine "Sanal Arama" motorunun (yani Google ) farklı modellerini anlatmaya çalıştım.

Fabrikaların Dijitalleşmesine bu noktada ikinci atıfımı yapacağım: fabrikanın her makinesi, iş süreci ve yönetim kadrosunun dijitalleşmesi için "çok basit" adım olan e-imza nın fabrika patronunda başlaması lazım!!! ""E-İMZA"" kullanmıyoruz diyen patrona Dijitalleşme sürecini anlatmaya çok gerek olmayabilir. (Ben çok yoruldum :) )

TÜRKKEP girişimimiz başarılı olduğunu görünce: Ülkemizde pek çok "derin teknoloji" veya erken aşama teknik girişimlerin veya girişimcilerin desteklenmesi için TRAngels melek yatırım ağını 36 ortak ile 2016 yılında kurmaya karar verdik. Benim şahsi amacım: Her sektörde ülkemize ve ekonomimize değer katacak fikir, girişim ve inisiyatiflere yatırım yapmak ve lider uluslararası şirketler oluşturmak ve geliştirmektir. 15-16 yıl boyunca yabancı firmaların teknolojilerini pek çok banka, kamu,holding ve sanayi firmalarına satmıştım! Yeni nesil girişim ve teknolojileri biz de yurt dışına satabiliriz iddasındayım.

Şu anda aktif bir "Lider Melek Yatırımcı" olarak hedeflediğim &çalıştığım girişim alanları şunlar: Enerji, Yapay Zeka, Mobil & Otonom Gelecek. Startup lar şunlar : RePG Enerji, Batron Enerji, Laska Enerji, Ahtapot, Ulouder, Buck.Ai & Adastec.

Pasif melek yatırımcı olarak fokus alanlarım şunlar: Siber& Mobil güvenlik, Bio, Temiz &Çevre Teknolojileri:
Startup lar şunlar: LOKİ, TALA, Bü-Tarım, BAKTEK, Nanomik, Micro-S, Simpleforms & Stockfolio.

2016 yılından itibaren aktif olarak REPG Enerji İş, Satış ve Pazar Geliştirmeden sorumlu Yönetim Kurulu üyesi/Başkanı görevini yürütmekteyim.
Ayrica 2019 yılından itibaren yeni yatırım yaptığımız BATRON Enerji ve LASKA Enerjide ilş geliştirmeden sorumlu yönetim kurulu üyesiyim.

"Enerji Dönüsümü" ve "Elektronik Dönüşüm" kavramlarının iç içe girmekte olduğu bir çağ/dönem içindeyiz. Fabrika, İş yeri ve üretim yeri kavamlarının tamamı değişiyor. TRAngels olarak 2025 yılından sonra merkezi fabrikalar ve üretim yerleri olmayacağına inanarak yatırımlarımızı yapıyorduk. Ancak, bu dediklerimizi pek çok kişi anlamıyordu!! Tabiki CORONA salgını bizim dediğimizi anlaşılır ve görünür hale getirdi !

Üretim yerleri evler veya kuçük tesisler olabilir diyorduk, 3D printerlar sayesine herkes evinde "Fabrika" gibi üretebilecek diyorduk, teslimatı dinamik ve tamamen dijitalleşmiş logistik firmaları yapacak diyorduk. Merkezi çok sayıda aynı tip üretim yerine çok farklı tip ve çeşitte üretim olacak diyorduk. Merkezi büyük depolama yerine küçük kapasite ve dağıtık depolama tesisleri olacak diyorduk ve en önemlisi "ÜRETİCİ" ve "TÜKETİCİ" kavramları birleşecek "TÜRETİCİ" kavramı gelecek diyorduk. Bütün bunların hepsi 2025-2030 yıllarına kadar olacak ve adım adım gelecek diyorduk. Ancak, CORONA ile beraber 5 sene öne alınmış oldu bütün ön görüler!.

Enerji üretimi, depolanması, dağıtımı ve tüketilmeside bu sayede "Dijitalleşme" benzeri bir "ELEKTRİKLEŞME" sürecine çok hızlı girdi.
"ELECTİRİFİKASYON" kelimesinın tam anlam karşıtı henüz dilimizde yok. Sanayicimize ve Fabrikatörümüze biz henüz ürünlerin DİJİTLEŞMESİ ve
fabrikanın DİJİTALLEŞME ALT YAPISINA kavuşmasını anlatmaya çalışırken!! Enerji alt yapılarının dijitalleşmesini anlatmak bir yana enerjinin DİJİTLEŞMESİnide anlatmak iyice zor olacak görünüyor.

Sanırım en iyisi bu kavramları REPG Enerji ( Evinizde, fabrikanızda, iş yerinizde kendi enerjini kendin üret, tüket ve sat ) ve BATRON Enerji (Bu enerjiyi depola ve dağıt ) ve LASKA Enerji ( atıklardan enerji ve hammede üret ) gibi girişimleri tanıtarak sunarak anlatabilirim!.

%100 Yerli yeni nesil girişimler ile "Dİjitalleşen Fabrikalar" oluşturmak mümkün!.

Bu yüzden, Yatırımcı, Girşimci, Sanayici, Universite, Kamu (Tubitak) kuruluşları, STK lar ve Özel yapılar bir araya gelmeli ortak basit stratejiler ile BAŞARI HİKAYESİ olan yeni nesil Fabrika ve sanayi kuruluşları kurmalıyız. Aksi halde yabancı firmların "Müşterisi" olmaya devam edecegiz.

Bilginize.

Hüseyin Karayağız

Not1: İsteyenlere REPG, BATRON ve LASKA hakkında sunum iletebilirim.
huseyin.karayagiz@gmail.com
Mobile:05322312558
 
Son güncelleme:
Merhaba Ben Altuğ Karataş
VATENERJİ Genel Müdürü

Endüstriyel tesisler ve ticari binalarda enerji maliyetleri toplam maliyet içinde %50'lere kadar çıkabiliyor. Peki bu kadar yüksek bir maliyet izlenip kayıt altına alınıyor mu? Bugüne kadar hayır . Yeni süreçte Enerjide dijitalleşmenin artan maliyetlerle birlikte zorunlu hale geleceğini düşünüyorum. Genel olarak Endüstriyel tesisler ya da ticari binalarda daha önce enerji tüketimleri, üretim ya da konforla ilgili ölçüm alınmıyor ve kayıt tutulmuyordu . Tüketilen doğalgaz, elektrik , buhar , ısıtma, soğutma vb. parametreler harcanan enerjinin takip ve kontrolü açısından zorunluluktur çünkü ölçemediğinizi yönetemezsiniz . Yönetemediğinizde sizin kontrolünüzde değildir ve her türlü değişimde üretiminizi , rekabet gücünüzü etkiler ve rakiplerinizden geride kalmanıza sebep olur. Bu sebeple yeni dönem sadece enerji faturalarına bakıp muhasebe ya da finans departmanının bu faturaları sorgusuz sualsiz ödediği dönem olmayacaktır. Artık harcanan her birim doğalgaz, kömür ve elektrik ölçülmeli , kayıt altına alınmalı karşılaştırılmalı hatta üretilen ürünün sayısı ile birim enerji yoğunluğu hesap edilmeli, her ay , her gün , her saat karşılaştırılmalıdır. Ortaya çıkan değişimlerin sebepleri sorgulanmalı aynı ürünü farklı zamanlarda farklı enerji maliyetleri ile üretiyorsanız bunun kök sebebi tespit edilmeli ve bunun iyileştirilmesi üzerine harekete geçilmelidir. BigData denilen büyük veri/bilginin yönetileceği bu yeni dönemde enerjinin izlenmesi ve yönetilmesi bir zorunluluktur. Burada atlanmaması gereken şey sadece izleme değildir, izleme ve yönetme işi aynı anda yapılmalıdır. Tesislerde her bir bölüm için iç faturalama oluşturulmalıdır. Birimleri ayrı tesisler olarak kabul edip üretim ve enerji tüketimleri sürekli takip edilmelidir. Endüstriyel tesislerde neler izlenmelidir ;
-Elektrik
-Doğalgaz
-Kömür
-Buhar
-Basınçlı Hava
-Kızgın Yağ
-Sıcaklık, basınç değerleri
-Isıtma enerjisi
-Soğutma enerjisi
-Konfor şartları
-Üretilen ürün miktarları
-Enerji yoğunluğu
-Debiler

Enerji ve üretim ile ilgili alınacak her veri Enerji bakanlığının strateji belgesinde açıkladığı ortalama %20 enerji verimliliği potansiyeli için bir fırsat oluşturacaktır.
Kim enerji faturalarını %20 düşürmek istemez ?
Kim ürettiği ürünün piyasaya çıkış maliyetini azaltmak istemez ?
Kim ülkesinin cari açığının azaltılmasına katkıda bulunmak istemez ?
Kim çocuklarına daha temiz ve yaşanabilir bir dünya bırakmaz istemez ?
O zaman gelin yeni dönemde enerji tüketimlerimizi ölçelim , izleyelim ve analiz ederek yönetelim.
 

Bursa Beton

Yeni Üye
Dijital-teknik platformlar genel işletme stratejimizin temel bir parçası haline gelmiştir. Dönüşüm uyum sürecinde insan kaynağına ilişkin ihtiyaçların belirlenmesine yönelik karar, bulgu ve yapılacak çalışmalar üst yönetimimiz tarafından özellikle takip edilmektedir.

Dijitalleşme sürecinde öncelikli olarak mevcut kadromuzun uyum sürecine önem vermekteyiz. Üretim hattımızdaki mevcut personelimizin sistem bileşenlerinin bir arada nasıl uyum içinde çalışacağını anlaması zaruri hale gelmiştir. Süreçlerdeki ihtiyaçların analizi noktasında Üretim, Planlama, Kalite gibi ana süreçlerdeki sorumluluların eylem önerilerini değerlendirdik ve yol haritalarımızı belirledik. Nitelikli insan kaynağını hazırlamaya yönelik gereksinimleri belirledikten sonra nasıl bir süreç ve metodolojinin uygulanması gerektiği hususunda çalışmalarımıza devam etmekteyiz.

Periyodik olarak yapmış olduğumuz iç denetimler ile süreçlerimiz sürekli gözden geçirilmektedir. Dönüşümde ihtiyaç duyulan niteliklerin bireye kazandırılmasına yönelik özellikle üretim süreci ile doğrudan ilgili olan mühendislerimiz ve operatörlerimiz için eğitim programları ve gerekli bilgi platformlarını oluşturduk. Müşterimize sunulan tüm değer zincirinde rol alan her personelin sistemle bütünleştirilmesi ve uyumlandırılması önem arz etmektedir. Bu kapsamda personelimizin sürece uyumluluğu için çalışmalarımızı önplanda tutmaktayız.

Bursa Beton Genel Müdürü
Barbaros ONULAY
 

Ugur Darcan

Yeni Üye
Mrb
Luftsis AŞ olarak son 5 yılımızda Dijitalleşmeye özel önem verdik. Öncelikli üretim harici pazarlama, satış, ürün seçim programları, ERP oluşumu ve kullanıcıların eğitimleri ile başladık. Sonrasında kurumsal sosyal medya paylaşım sitelerimizi açtık ve bunların sürekliliği ve yayınları konusunda tüm çalışanların ortak veri tabanlarını birleştirerek süreklilik kazandırdık.

Yurtiçi ve yurtdışı pazarlama faaliyetlerimizde bu sosyal medya sağlayıcıları bize büyük destek oldu. Şirket içi kurumsal İletişim, haberleşme, raporlama, kurumsal kaynakların doğru kullanımı ve paylaşımında da dijitali yoğun olarak kullandık. Bunun faydasını korona karantina günlerinde gördük. Karantinanın bir faydası da özellikle görüntülü görüşme, toplantı ve webinar faaliyetlerinin toplumsal olarak kabul edilmesi ve benimsenmesine hızla olanak sağladı. İlk günlerden itibaren biz Luftsis AŞ olarak “DIGITAL ACADEMY” programımızı açıkladık ve dijital seminerlerimize başladık. Yüz yüze görüşme olanağını zorlukla bulduğumuz yüzlerce müşteri adaylarımızı webinarlarda rahatça topladık ve daha reel pazarlama ve tanıtım programları oluşturduk.

İmalat aşamasında halihazırda uyguladığımız dijital kullanımlarımıza esas olarak yeni bir vizyonel programda kendi otomasyon ve dijital IOT nesnelerin interneti yatırımımı oluşturduk.

Bu kapsamda hem hardware hem de software olarak üretim, program ve testlerini tamamlayarak ürün ve hizmetlerimizi kesintisiz IOT dijital platformlara taşıdık. Bu önemliydi çünkü sektörel rakiplerimizin önünde bu yatırım ve gelişimlerimizi tamamlayarak reel proje uygulamalarına ve satışa başladık. Ayrıca 2020 bizim için önemli bir yıl oldu. Halihazırda ana iş kolu olarak yürüttüğümüz BLYGOLD Korozyon önleyici kaplamalar faaliyetimizi dünyada ikinci ve Türkiye de ilk olmak üzere ROBOTIK Uygulama merkezimizi açtık. Robotik uygulamaya geçmemiz bize sürdürülebilir yüksek imalat kalitesini ve kısa teslim sürelerine bağlı müşteri memnuniyetini getirdi. Ayrıca kalite kontrol süreçlerimizde bundan olumlu etkilendi.

Dijitalleşme ve Robotik üretim programımız ilgili üretim hattındaki personel istihdamını değiştirmedi. Bu personelimizi daha nitelikli üretim ve kalite kontrol süreçlerimize dahil ettik.

Luftsis AŞ Genel Md.
Uğur DARCAN
 
Mrb
Luftsis AŞ olarak son 5 yılımızda Dijitalleşmeye özel önem verdik. Öncelikli üretim harici pazarlama, satış, ürün seçim programları, ERP oluşumu ve kullanıcıların eğitimleri ile başladık. Sonrasında kurumsal sosyal medya paylaşım sitelerimizi açtık ve bunların sürekliliği ve yayınları konusunda tüm çalışanların ortak veri tabanlarını birleştirerek süreklilik kazandırdık.

Yurtiçi ve yurtdışı pazarlama faaliyetlerimizde bu sosyal medya sağlayıcıları bize büyük destek oldu. Şirket içi kurumsal İletişim, haberleşme, raporlama, kurumsal kaynakların doğru kullanımı ve paylaşımında da dijitali yoğun olarak kullandık. Bunun faydasını korona karantina günlerinde gördük. Karantinanın bir faydası da özellikle görüntülü görüşme, toplantı ve webinar faaliyetlerinin toplumsal olarak kabul edilmesi ve benimsenmesine hızla olanak sağladı. İlk günlerden itibaren biz Luftsis AŞ olarak “DIGITAL ACADEMY” programımızı açıkladık ve dijital seminerlerimize başladık. Yüz yüze görüşme olanağını zorlukla bulduğumuz yüzlerce müşteri adaylarımızı webinarlarda rahatça topladık ve daha reel pazarlama ve tanıtım programları oluşturduk.

İmalat aşamasında halihazırda uyguladığımız dijital kullanımlarımıza esas olarak yeni bir vizyonel programda kendi otomasyon ve dijital IOT nesnelerin interneti yatırımımı oluşturduk.

Bu kapsamda hem hardware hem de software olarak üretim, program ve testlerini tamamlayarak ürün ve hizmetlerimizi kesintisiz IOT dijital platformlara taşıdık. Bu önemliydi çünkü sektörel rakiplerimizin önünde bu yatırım ve gelişimlerimizi tamamlayarak reel proje uygulamalarına ve satışa başladık. Ayrıca 2020 bizim için önemli bir yıl oldu. Halihazırda ana iş kolu olarak yürüttüğümüz BLYGOLD Korozyon önleyici kaplamalar faaliyetimizi dünyada ikinci ve Türkiye de ilk olmak üzere ROBOTIK Uygulama merkezimizi açtık. Robotik uygulamaya geçmemiz bize sürdürülebilir yüksek imalat kalitesini ve kısa teslim sürelerine bağlı müşteri memnuniyetini getirdi. Ayrıca kalite kontrol süreçlerimizde bundan olumlu etkilendi.

Dijitalleşme ve Robotik üretim programımız ilgili üretim hattındaki personel istihdamını değiştirmedi. Bu personelimizi daha nitelikli üretim ve kalite kontrol süreçlerimize dahil ettik.

Luftsis AŞ Genel Md.
Uğur DARCAN
Merhaba Uğur Bey, yakından gözlemleme fırsatı bulduğum firmanızın dijitalleşme süreciniz birçok yönden sektöre örnek teşkil ediyor. Hem firma içi ve müşteri ilişkilerinizdeki bu anlamdaki yaklaşımınız müşteri tarafında memnuniyeti ve pratikliği sağlıyor. Öte yandan yakın zamanda aktif ettiğiniz ROBOTIK Uygulama merkeziniz ise başlı başına verimliliği arttıracak bir unsur. Teknolojiye yapılan yatırım bir öngörüyü ifade ediyor, bu da Corona gibi zorlu süreçlerde firmaları ve şahısları bir adım öne taşıyor hiç kuşkusuz. Başarılarınızın devamını dilerim
 
Top