• Hoş geldiniz,

    Yeni bir iş ağı olan Endüstri Forum’a ÜCRETSİZ üye olarak değerli paylaşımlarınızı buradan da yaparsanız, akışta kaybolmaz ve sürekli okunur.

    Ücretsiz üye olmak için tıklayın...

Otomotiv Elektrik Teşhisi. Daha İyi Teşhis, Daha Hızlı Onarım.

NETES MÜHENDİSLİK

Profesyonel Üye
Güvenli Çalışma

Bu uygulama notu, profesyonel teknisyenler için bir rehber niteliğindedir. Deneyimli teknisyenler tarafından yaygın olarak kullanılan test prosedürlerinden bazılarını açıklar. Ancak, bazı prosedürler kişisel yaralanma ve/veya ekipman veya araçların hasar görmesini önlemek için belirli önlemler almanızı gerektirir. Fluke, bu kılavuzun geçerli olduğu tüm farklı araçlarda almanız gereken tüm olası önlemleri öngöremez. Bu nedenle, yaralanma veya hasarı önlemek için uygun güvenlik alışkanlıklarını tam olarak öğrenmeli ve cihazın onarım kılavuzlarında açıklanan tüm önlemleri dikkate almalısınız.



Analog/Dijital Multimetre İle Otomotiv Sistemlerini Test Etme

Oto elektrik sistemlerinde sorun gidermede kullanacağınız belki de en önemli cihaz multimetredir. Temel multimetre gerilimi, akımı ve direnci ölçerken, yeni Fluke 88-V gibi daha ayrıntılı multimetreler frekans, görev döngüsü, darbe genişliği gibi şeyleri kontrol edebilen, diyot testleri yapabilen ve hatta sıcaklık ölçebilen özelliklere sahiptir. Bu uygulama notunda, yüksek kaliteli, uygun fiyatlı ve popüler Fluke analog/dijital multimetreler ve otomotiv sorun giderme aksesuarlarını kullanan sorun giderme teknikleri bulacaksınız. Fluke'un analog/dijital kombinasyonu, yalnızca dijital veya analog ölçüm cihazlarına göre belirgin avantajlara sahiptir ve aksesuarlar, işinizi daha kolay ve daha karlı hale getirmek için tasarlanmıştır.

Çeşitli yeteneklere sahip otomotiv multimetreleri yıllardır piyasada olmasına rağmen, birçoğu günümüzün otomotiv uygulamaları için gerekli ölçeklere ve işlevlere sahip değildi. Hibrit, elektrikli ve yakıt hücreli araçların özel gereksinimleri vardır ve bunlar yeni 88-V ile karşılanır. Bilgisayarlar ve sensörleri artık günlük otomobil sorun giderme işleminin bir parçası olduğuna göre, işi yapmak için gerçek bir multimetreye ihtiyacınız var.

Yaygın analog tip multimetre sadece yetersiz olmakla kalmaz, hassas bilgisayar devrelerine zarar verebilir. Hem analog cihazlar hem de test lambaları, düşük iç dirençleri (giriş empedansı) nedeniyle, test ettikleri cihazdan bilgisayarlarda kullanılamayacak kadar fazla güç çeker. Dahası, birçok analog cihaz, hassas dijital bileşenleri yok etmek için yeterli olan direnç testine güç sağlamak için 9V kullanır.

Son birkaç on yılda, analog multimetreler tarafından ele alınmayan sorunları çözmek için farklı bir multimetre türü gelişti. Dijital multimetreler (DMM'ler), analog sayaçlardan çok daha yüksek giriş empedansına sahiptir, genellikle 1 Meg ohm (milyon ohm) ile 10 Meg ohm. Yüksek empedans, ölçüm cihazının test edilen bileşenden çok az güç çekeceği anlamına gelir. Daha doğru ölçümler sağlamasının yanı sıra, bu tür ölçüm cihazları hassas bilgisayarlara zarar vermez. Dijital okumalarla ilgili tek sorun, görüntülenen sayıların okumanın artıp azalmadığına dair fazla bilgi vermemesiydi. Dijital egzoz gazı analizörlerinde veya tarama aletlerinde sürekli değişen sayıları okumaya çalışmanın hüsranını yaşamış olabilirsiniz. Fluke, bir analog ölçerin dinamik ölçüm yetenekleriyle dijital bir okumanın doğruluğunu veren bir kombinasyon ekranı sağlayarak, geleneksel analog ve dijital cihalarla ilgili sorunların üstesinden gelmiştir. Gelen her gizmoyu test etmek için yeni sayaçlar eklemek yerine, iyi bir multimetre yeterli olacaktır.

88V_300dpi_307x321mm_C_NR-3810%20kopya%281%29.jpg


Sorun giderme hakkında düşünme

Elektrik sistemlerinde sorun giderirken, sorunu çözmek için tümdengelimli bir mantıksal süreç kullanmak önemlidir. Bu süreç çok önemlidir, çünkü mekanik cihazlarda olduğu gibi, elektrikli bileşenlerin çoğunun içini göremez veya çalışıp çalışmadıklarını anlamak için sökemezsiniz. Hemen sonuca varmak pahalı ve zaman alıcı olabilir. İyi düşünülmüş ve organize edilmiş adımlarla, genellikle sorunun kaynağını ilk seferde belirleyebilirsiniz. Bu süreçteki anahtar araç DMM'dir.

Ölçüm Çeşitleri

Oto elektrik sistemlerinde sorun giderirken gerilim, akımı ve direnci ölçersiniz. Muhtemelen en kolay ve en kullanışlı ölçüm gerilimdir. Şu sorulara cevap verebilir:

  • Gerilim mevcut mu?
  • Gerilim okuması nedir?
  • Mevcut gerilim nedir?
  • Bir komponenet veya konnektör üzerindeki gerilim düşümü nedir?
Gerilimin varlığı, devrenin test ettiğiniz bileşene elektrik verdiğini gösterir. Gerilim okuması, komponente uygun gerilimin ulaşıp ulaşmadığını size söyler. Bir komponenteki mevcut gerilimi ölçerek, cihaza gelen gerilimin yeterli olup olmadığını belirleyebilirsiniz. Bir komponent üzerindeki gerilim düşüşü, o komponent tarafından gerilimin ne kadarının tüketildiğini size söyler. Örneğin, bir rölenin giriş tarafında 12,8 volt ve çıkış tarafında sadece 9,2 volt varsa, gerilim düşüşünün 3,6 volt olduğu söylenir. Kablo ve bağlantıların da bileşen olarak kabul edilebileceğini ve hatalı olması durumunda gerilim düşüşlerine neden olabileceğini unutmayın.

Fluke 88-V Analog/Dijital Multimetre çeşitli özelliklere sahiptir bu da onu otomotiv sorun gidericileri için çok uygun hale getirir: Analog/Dijital Ekran — Kombine 33 segmentli analog çubuk grafik ve 6000 sayılık dijital ekran. Tepe Min/Maks — Tepe Min/Maks işlevi, metre tarafından 250 µS kadar hızlı yapılan en düşük ve en yüksek ölçümleri saklar. Otomatik Tutma — Cihaz ekranı, siz ona bakmaya hazır olana kadar okumayı "dondurur".

Otomatik Polarite ve Aralık Seçimi — Cihaz, mümkün olan en iyi okuma için aralığı ve polariteyi otomatik olarak seçer. Devamlılık Bipleyici — Duyulabilir "bip" tonu, süreklilik, kısa devre ve diyot testleri için kolay test sağlar. Sağlam Yapı — Sağlam plastik kasa, bir mağazada çalışmanın günlük tehlikelerinden kurtulur. Cihaz sınırlı bir ömür boyu garanti ile desteklenmektedir.
 
Top